De allerslimste mens is een bordspel, volledig geïnspireerd op het populaire tv programma De Slimste Mens! Dit spel daagt spelers uit met een mix van uitdagende vragen en mogelijkheden zoals ze ook voorkomen op tv. Bereid je voor op een avond vol leren, concentratie en natuurlijk ook gezelligheid. Bewijs je intelligentie in dit boeiende bordspel!
Slimste mens kopen
- Gratis verzending door bol.com vanaf 20 euro
- Ophalen bij een bol.com afhaalpunt mogelijk
- 30 dagen bedenktijd en gratis retourneren
- Dag en nacht klantenservice
Verschillende rondes van het spel
Het bordspel bestaat uit een aantal verschillende rondes. Of jij (of je team) al in die ronde zit wordt duidelijk aangegeven op het speelbord.
De voorbereiding
- Kies een kleur en zet de pionnen op start.
- Leg de senior of de junior kaarten klaar bij de verschillende rondes bovenaan het spelbord. Schud elke stapel goed voordat je gaat starten met het spel. Je kan ook gecombineerd spelen.
- Zet de zandloper klaar en spreek af of je deze 1 of 2 keer gaat draaien. Wij vonden zelf 1 keer erg kort.
Ronde 1: 3 – 6 – 9
In deze 3-6-9 ronde, mag je bij elk goed antwoord een stapje zetten. Er staan 4 vragen op een kaartje en de juiste antwoorden staan onder de vraag. In afwijking op het echte spel dus niet bij vraag 3-6 of 9. Er mag maximaal 1 kaartje aan antwoorden gegeven worden en dan gaat de beurt over naar de volgende speler. Zit je zelf al in ronde 2, maar je tegenspeler nog wel in ronde 1, mag je gewoon de openstaande vragen beantwoorden en lopen binnen ronde 2. In deze ronde wordt de zandloper nog niet gebruikt.
Ronde 2: Open deur
Wat weet je over…..? In deze ronde komt de zandloper in het spel. Op elk kaartje staan 4 antwoorden/ opties. Bij elk goed antwoord mag je twee stappen zetten op het speelbord. Weet je niet alle antwoorden, dan mag de speler links van je als eerste proberen aan te vullen met een volle zandloper. De ronde eindigt bij 4 juiste antwoorden of iedereen heeft geprobeerd aan te vullen. De beurt en de quizmaster schuift ook hier gewoon 1 plek mee naar links.
Ronde 3: De puzzelronde
In deze ronde ben je op zoek naar de 3 sleutelwoorden. Er staan 12 woorden op het kaartje en je bent op zoek naar een woord dat 4 omschrijvingen met elkaar verbindt. Je mag het kaartje voor je neerleggen, maar het is handig als de quizmaster eerst de drie sleutelwoorden uit zijn hoofd kent, zodat hij duidelijk kan aangeven als je een sleutelwoord raadt. De andere optie is dat de quizmaster het kaartje omhoog houdt, maar wij vonden het dan erg lastig te lezen. Voor ieder juist sleutelwoord mag je twee stappen zetten. Wordt er niet geraden mag de speler links een poging doen en ook die krijgt de volle zandloper. De beurt en de quizmaster schuift ook hier gewoon 1 plek mee naar links.
Ronde 4: Ingelijst
In deze ronde krijg je 1 vraag. Per vraag zijn er 10 verschillende antwoorden mogelijk. Per juist antwoord mag je 1 stap zetten. Wij vonden met name in deze ronde de zandloper wel erg weinig tijd. Natuurlijk zijn er nog veel meer antwoorden mogelijk, maar je scoort alleen punten als je de antwoorden geeft die ook op het kaartje staan. Wordt er niet geraden mag de speler links een poging doen en ook die krijgt de volle zandloper. De beurt en de quizmaster schuift ook hier gewoon 1 plek mee naar links.
Ronde 5: De finale
Dit is de laatste ronde in het spel. Zodra er 1 speler de finale bereikt, begint deze rond voor alle spelers, de overige ronde kaarten worden dan dus niet meer gespeeld. In deze ronde gaan je tegenspelers 1 vakje terug bij een goed antwoord.
Officiele regels
Omdat er in de officiële spelregels geen echte duidelijkheid bestaat over hoe de beurten precies verlopen, hebben wij dit element toegevoegd aan onze regels. Deze kan je ook hierboven vinden bij de verschillende rondes. Natuurlijk kan je hier van afwijken, maar spreek het dan duidelijk vooraf af.
- Bij dit spel begint de oudste speler als quizmaster. De speler(s) links van hem is dan aan de beurt. De rol van quizmaster gaat ook met de klok mee. Dus was je net aan de beurt dan ben je daarna quizmaster.
- Je mag met meerdere spelers op 1 vakje staan
- De ronde die gespeeld wordt hangt dus af van de locatie van de speler op het bord.
- Is de beurt voorbij, dan wordt de speler die net aan de beurt was Quizmaster en schuift het spel op.
- Weet je de vraag niet dan kan je passen, de nieuwe speler krijgt dan weer een volle zandloper. Dit gaat door totdat alle vragen zijn beantwoord of iedereen een keer heeft gepast.
- De speler die als eerste de finale bereikt, start de finale als quizmaster.
- De speler die als laatste overblijft op het spelbord is de winnaar.
Strategie bij de slimste mens
Wij hebben niet echt een strategie kunnen ontdekken. Bij dit spelletje gaat het er echt om wie de meeste vragen goed beantwoordt en dus de slimste van de dag is. Het is zeker geen geluks spelletje. De winnaar is de allerbeste in het spel!
Op zoek naar andere leuke bordspelletjes?
bordspellen:
Dammen | Schaken | 30 seconds | Cluedo Kermis | Kolonisten van Catan | Zeevaarders van Catan | Ganzenborden | Scrabble | TricTrac | Mens erger je niet | Monopoly | Risk | Stratego | Ticket to ride | Lord of the rings