Menu Sluiten

Risk | Uitleg en de regels

Wat is Risk? Wat zijn de officiële regels en hoe speel je het spel? In dit artikel leggen we je alles uit. Risk is een tactisch bordspel waarin je met je eigen legers de wereld moet veroveren. Je kan bondgenootschappen maken met je vrienden of hun legers van achter aanvallen en hun gebieden veroveren. Risk bestaat uit 6 werelddelen en 42 gebieden. Risk betekent: alle spelers spelen met een gelijk risico. elke speler heeft een eigen geheime opdracht. Tijdens het spel is het dus goed om te bedenken wat de opdracht zou kunnen zijn om de juiste verdediging in te zetten. Veel plezier met dit toffe spel!

2 – 6 spelers
ongeveer 90 minuten
vanaf 10 jaar

In dit artikel

Het speelbord en de legers

Kaarten en dobbelstenen

De officiële regels Risk

Tactiek en strategie bij Risk?

Risk uitleg via Youtube

Risk kopen

Veelgestelde vragen bij Risk

Het speelbord en de legers

Het speelbord is de wereld en is verdeeld in 6 werelddelen en 42 verschillende gebieden. Er zijn 3 verschillende legeronderdelen binnen Risk;

  1. Infanterie (staat gelijk aan 1 onderdeel)
  2. Cavalerie (staat gelijk aan 5 onderdelen)
  3. Artillerie (staat gelijk aan 10 onderdelen)

Op zich hebben de verschillende onderdelen geen andere werking behalve dat ze groter of kleiner zijn, het heeft er vooral mee te maken dat het niet te druk wordt op het spelbord. Afhankelijk van het aantal speler wordt er ook een aantal legers ingezet per speler:

Bij 3 spelers35 legeronderdelen
Bij 4 spelers30 legeronderdelen
Bij 5 spelers25 legeronderdelen
Bij 6 spelers20 legeronderdelen

Om een werelddeel te bezetten moet je op elk gebied minimaal 2 legers hebben staan. Een werelddeel bezetten kan goed zijn voor je geheime missie, maar het zorgt er ook voor dat je tijdens het versterken extra legeronderdelen mag pakken. In onderstaande tabel zie je per werelddeel hoeveel extra legers je mag pakken tijdens het versterken.

Australië2 legeronderdelen
Zuid-Amerika2 legeronderdelen
Afrika3 legeronderdelen
Europa5 legeronderdelen
Noord Amerika5 legeronderdelen
Azië7 legeronderdelen

Tijdens de versterkingsfase kan een speler ook speelkaarten inruilen voor legers. Dit zijn de speelkaarten die je tijdens de start van het spel heb gekregen, maar zodra je een gebied verovert ontvang je ook de bijbehorende speelkaart. Deze kaarten bestaan uit 2 onderdelen, het gebied en het symbool van een leger. Het je 3 dezelfde symbolen dan mag je deze inwisselen:

3 infanterie kaarten inruilen4 legeronderdelen
3 cavalerie kaarten inruilen6 legeronderdelen
3 artillerie kaarten inruilen8 legeronderdelen
1 kaart van elk10 legeronderdelen

Wanneer een speler 5 kaarten heeft moet hij verplicht ruilen.

Kaarten en dobbelstenen

De opdrachtkaarten beschrijven een geheime missie van de speler. Deze wordt aan het begin van het spel gepakt of uitgedeeld. Het maakt niet uit welke opdrachtkaart je pakt, want alle opdrachten zijn vergelijkbaar zwaar. Twee voorbeelden van een opdracht zijn: 

  • Vernietig alle blauwe legers
  • Verover de volgende 2 werelddelen…….

Speel je het spel met minder dan 6 speler dan moet je de opdrachtkaarten die niet van toepassing zijn uit het spel halen. Is er geen speler met blauw dan heeft het geen zin om de kaart vernietig het blauwe leger erin te laten zitten. Daarnaast zijn er ook gebiedskaarten, deze kaarten worden eerlijk verdeeld onder de spelers. Dit zijn dus de gebieden die je vervolgens moet verdedigen of juist niet, afhankelijk van je opdracht. Voor de start van het spel worden deze kaarten ingeleverd opnieuw geschud en op of naast het bord geplaatst. 

Er zijn 2 soorten dobbelstenen. De 3 rode dobbelstenen zijn voor de aanval en de 2 blauwe dobbelstenen moet je gebruiken voor de verdediging. 

  • Je valt aan met 1,2 of 3 dobbelstenen, maar je moet altijd 1 leger meer hebben dan het aantal dobbelstenen waarmee je aanvalt. 
  • De verdediging rolt met 1 of 2 dobbelstenen, om met 2 dobbelstenen te verdedigen moeten er minimaal 2 legers op het grondgebied staan. 
  • Vergelijk de hoogste 2 dobbelstenen, de verliezer moet een leger terugleggen in de doos. Daarna vergelijk je de volgende hoogste dobbelsteen. Zijn de ogen gelijk dan wint de verdediging.

Uitleg van het spel en de officiële regels van Risk

Het doel van het spel is per spelletje en per speler verschillend. De opdrachtkaart bepaalt het doel en heb je je opdracht als eerste behaald dan heb je het spel gewonnen. 

  • De spelleider wordt aangewezen of er wordt gedobbeld om deze positie, de spelleider wordt de generaal genoemd.
  • Het spel start met het uitkiezen van een kleur leger door de verschillende spelers.
  • Elke speler pakt een eigen opdrachtkaart.
  • De Generaal verdeelt de kaarten, beginnende bij zichzelf, dit zijn de gebieden waar je tijdens de start van het spel eigenaar van bent.
  • Pak het aantal legers dat je mag pakken volgens bovenstaande tabel.
  • Zet op alle gebieden waar je eigenaar van bent 1 leger.
  • Schud de RISK kaarten en plaats de kaarten gesloten naast of aan de kant van het bord. Van deze stapel worden kaarten tijdens het spel getrokken als er een gebied is veroverd na de aanval.
  • Per ronde mag je je gebieden naar keuze versterken. Je kan dan een of meerdere legers neerzetten. Je mag ook alle legers op 1 land neerzetten, je hoeft ze dus niet gelijkwaardig te verdelen. Deze handeling gaat door totdat iedereen zijn legers heeft geplaatst. Je mag eenmaal geplaatste legers niet meer verplaatsen.
  • Diegene niet als eerste de legers geplaatst heeft start ook met het spel.
  • Een beurt bestaat uit: Versterken, Aanvallen en Verdedigen.
  • Als je aan de beurt bent start je met versterken. Je mag je legers versterken door extra legers te pakken en in te zetten. Deel het aantal gebieden dat je in bezit hebt door 3 en dat is het aantal onderdelen dat je mag pakken om te versterken. Je deelt dus door drie en rondt hierbij naar beneden af.
  • Je mag alleen een gebied aanvallen dat grenst aan je eigen grondgebied. Verder moet je minimaal 2 legers hebben staan op je eigen gebied om aan te vallen.
  • Je mag zo vaak aanvallen als je wilt tijdens 1 beurt.
  • Val je met drie dobbelstenen en overwin je hiermee een gebied dan betekent dit dat je met minimaal 3 legers moet doorschuiven naar het overwonnen gebied. Bij 2 zijn dit 2 legers.
  • Aan het einde van een beurt waarin je een gebied hebt veroverd verdien je een kaart en deze mag je van de stapel pakken. Hiermee spaar je dus voor een versterking van je troepen. Verover je 2 gebieden dan krijg je nog steeds maar 1 kaart. Hierdoor is het niet altijd handig om door te gaan met aanvallen.
  • Als je beurt is afgelopen mag je nog 1 tactische verplaatsing van je legers uitvoeren. Hiermee kan je legers verplaatsen naar 1 gebied, maar dit gebied moet aaneengesloten van jouw zijn. Je moet dus kunnen reizen over eigen grondgebied.
  • Je wint Risk als je de opdracht op je kaart hebt voltooid!

Risk kopen

  • Gratis verzending door bol.com
  • Ophalen bij een bol.com afhaalpunt mogelijk
  • 30 dagen bedenktijd en gratis retourneren
  • Dag en nacht klantenservice

Tactiek en strategie bij Risk?

Risk is zeker een tactisch en strategisch spel. Val met zo veel mogelijk dobbelstenen aan, dit geeft een grotere kans tot het winnen van het gevecht. Ook bij de verdediging is het zo dat het slimmer is om met zoveel dobbelstenen (max 2) te verdedigen. Na de aanval kunnen je troepen zijn verzwakt, het is dan belangrijk om de grensgebieden te versterken om je goed te kunnen verdedigen.

Video uitleg bij Risk

Veelgestelde vragen bij Risk

Mag je geplaatste legers verplaatsen?

Ja, aan het einde van een beurt mag je een tactische verplaatsing doen van je legers. Dit mag 1 keer per gebied en je mag alleen verplaatsen over een gebied waar je vrij kan reizen, dit wil zeggen dat je er zelf legers hebt staan.

Wat als de aanval en verdediging gelijk aantal ogen gooien bij Risk?

Als de aanval en de verdediging hetzelfde aantal ogen gooien dan wint de verdediger. Het voordeel van de aanvaller is dat hij met een dobbelsteen meer mag gooien, maar dit is een groot voordeel van de verdedigende partij.

Hoe mag je versterken bij Risk?

Als je aan de beurt bent start je met versterken. Je mag je legers versterken door extra legers te pakken en in te zetten. Deel het aantal gebieden dat je in bezit hebt door 3 en dat is het aantal onderdelen dat je mag pakken om te versterken.

Ben je verplicht om bij Risk aan te vallen?

Nee, bij Risk is het tijdens de beurt niet verplicht om aan te vallen, je kan er voor kiezen om ook alleen te versterken.

Kan je Risk ook met 2 spelers spelen?

Ja het risk spel kan je ook spelen met 2 spelers. De spelregel zijn dan aangepast en er komt een 3e neutrale speler bij.

Hoe lang duurt een spelletje Risk?

Voor Risk moet je echt even de tijd nemen. Een spel met 2 ervaren spelers kan zomaar langer dan een uur duren. Maar dat maakt het spel ook leuk, het blijft erg lang spannend. Wat is de opdracht en speel je met de juiste strategie?

Ben je op zoek naar andere leuke spellen? 

Bordspellen

Dammen, Schaken, 30 seconds, Cluedo Kermis, Kolonisten van Catan, Zeevaarders van Catan

Kaartspellen

Pesten, Skipbo, Uno, Beverbende, Hartenjagen, Weerwolven, Toepen, Ezelen, Eenentwintigen, Blackjack, Jokeren, Skyjo, Exploding kittens

Gezelschapsspellen:

Rummikub, Qwixx, Keer op Keer, Keer op Keer 2, Yahtzee, Regenwormen, Pim Pam Pet

Sport en spel:

Sjoelen, Darten