Het oplossen van de 4×4 Revenge kubus bestaat uit 5 verschillende stappen. Het is niet makkelijk, maar een mooie uitdaging nadat je de 3×3 kubus onder de knie hebt. Op een aantal onderdelen is het duidelijk verschillend van de oplossing van de 3×3 kubus. Het grootste verschil tussen de 4×4 kubus en de 3×3 is dat de middenblokjes niet vast zitten! Als je goed naar de 4×4 kubus kijkt kun je er ook een 3×3 indeling van maken. Je zet dan de middelste 2 rijen vast zowel horizontaal als verticaal.
Omdat de 4×4 kubus een extra tussenlaag heeft zijn daar ook andere aanduidingen voor in het weergeven van de algoritmes. Bij het oplossen werk je met kleine letters en hoofdletters. Als er een “i” staat na de aangegeven notatie gaat het om de tegengestelde richting. Uiteindelijk ga je de 4×4 kubus oplossen als een 3×3 kubus.
Voordat je de 4×4 revenge kubus kan oplossen als een reguliere 3×3 kubus is het dus belangrijk dat je eerst de middenblokjes en de randblokjes leert oplossen.Verder kan er bij het oplossen van deze kubus een zogenaamde fout in de pariteit ontstaan.
Het oplossen van de middenblokjes
Om deze stap te leren heb je geduld nodig, maar de stap is eenvoudig. Er is geen algoritme voor nodig, maar er zijn wel een aantal trucjes. Je moet opletten dat je reeds opgeloste gedeelte niet meer uit elkaar haalt bij het oplossen van het volgende vierkant.
Voorbeeld eerste vierkant oplossen: In dit voorbeeld starten we met het oplossen van het gele vlak. Voeg 2 gele blokjes samen en ga op zoek naar de volgende 2 en voeg deze ook samen. Hieronder zie je een drietal voorbeelden hoe je het eerste vlak kan oplossen. Omdat we starten met het midden maakt het dus niet uit als je ook de buitenranden meebeweegt tijdens de oplossing.
Voorbeeld tweede vierkant oplossen: Het tweede middengedeelte dat we gaan oplossen moet het tegenovergestelde zijn van de eerste opgeloste kleur. In dit geval dus wit. Let er op dat je geel niet door elkaar haalt na het oplossen. Een trucje op dit op te lossen is om twee van dezelfde kleur achter elkaar te zetten bij het wegdraaien. Let op bij onderstaande afbeelding zit geel dus opgelost onderop.
Het derde blok dat je gaat oplossen kan weer een willekeurige kleur zijn van de nog overgebleven kleuren. In deze stap is het makkelijk als je de kubus flipt zodat de opgeloste witte en gele kant aan de zijkanten zitten.
Bij het oplossen van de 4e kleur is het wel weer belangrijk dat je tegenovergestelde kleur neemt van de derde opgeloste kleur. Maar de methode van het samenbrengen van de blokjes en vervolgens van de koppels een viertal maken is gelijk. Je moet wel rekening houden met de reeds opgeloste viertallen.
De laatste 2 kleuren los je gelijk met elkaar op, dit kan niet anders want er blijft niet meer over. Deze laatste stap vraagt wel wat geduld om te begrijpen, maar hierbij een voorbeeld van een situatie. Je kan het volgende algoritme uitvoeren om deze situatie op te lossen; Di – r2 – Ui – r2. Natuurlijk kunnen er meerdere variaties ontstaan maar het principe blijft gelijk.
Het oplossen van de randstukjes (paren)
In deze stap ga je er voor zorgen dat alle randstukjes netjes naast elkaar zitten. Je gaat op zoek naar 2 randblokjes en positioneert ze tegenover elkaar, zoals je ziet in onderstaande afbeelding. Het is handig om te kiezen via welke kant je gaat oplossen. In dit geval lossen we het op via de L-zijde. Ze kunnen dus op 2 manieren worden samengevoegd.Nadat je ze hebt samengevoegd vervang je ze met 2 randstukjes die nog niet zijn opgelost, deze kan je alvast positioneren op de aangegeven positie. Je kan het volgende Algoritme uitvoeren om de randblokjes samen te voegen.
Tip: als de 2 blokjes recht tegenover elkaar zitten en je ze niet met een u of d turn kan samenvoegen dan kan het volgende algoritme uitvoeren om ze schuin tegenover elkaar te zetten: LI – R – U – F – UI – L
Je herhaalt deze situatie tot je de laatste 2 nog moet samenvoegen. Omdat je nu niet meer kan vervangen met de top-positie, kan je het volgende algoritme uitvoeren om deze laatste 4 randblokjes juist te positioneren; Dd – R – FI – U – RI – F – DdI. Voordat je dit algoritme uitvoert moeten de blokjes wel gelijk zitten in positie en dus niet zoals in de vorige stappen schuin tegen over elkaar.
Oplossen als een 3×3 kubus
Als het goed is heb je nu alle randblokjes samengevoegd en ziet je 4×4 kubus er ongeveer als volgt uit;
Zoals je ziet zijn alle randblokjes op de juiste manier samengevoegd. Je kan starten met het oplossen van de kubus zoals je een 3×3 oplost. Verdere uitleg vind je hier. Let er op dat je de middelste blokjes in tact laat tijdens het oplossen. In niet alle gevallen zal je de kubus kunnen oplossen zoals je dat gewend bent. Er kunnen tijdens het oplossen de volgende zogenaamde fout in de pariteit ontstaan. Dit vraagt wat verbeelding, het kan bijvoorbeeld voorkomen dat het je niet lukt om de bovenzijde van de kubus in één kleur te krijgen, maar het zou ook kunnen dat het niet lukt om de bovenste rand op te lossen.
Wat kan je doen als je een fout in de pariteit hebt
Hieronder zie je de 2 verschillende fouten in de pariteit die er tijdens het oplossen van de 4×4 kubus kunnen ontstaan:
Situatie 1 kan je oplossen middels het volgende algoritme:
Hou de kubus zo vast zodat je de fout in de pariteit aan de voorkant, boven zit zoals staat afgebeeld. De fout in de pariteit kan ook voorkomen in een andere kleur dan het voorbeeld, het algoritme om het op te lossen blijft dan wel gelijk. Ook dan kan je de fout boven aan de voorzijde positioneren.
Situatie 2 kan je oplossen middels het volgende algoritme:
Deze fout in de pariteit van de 4×4 kubus kan op verschillende manieren voorkomen. Op de afbeelding zie je de niet opgeloste randstukjes naast elkaar, maar ze kunnen ook tegenover elkaar zitten. Hou de kubus zo vast zodat een deel van de fout in elk geval naar je toewijst, zoals je ziet op de afbeelding. In het geval dat de randstukjes naast elkaar zitten zal je na het uitvoeren van deze stap, nog een stap moeten uitvoeren om de 4×4 kubus op te lossen, maar deze stap die ken je al vanuit de reguliere 3×3 oplossing en zal je ook direct herkennen.
Gefeliciteerd! Als het goed is heb je nu de 4×4 Revenge kubus opgelost. Je kan nu door naar de 5×5 professor kubus!