Menu Sluiten

Mastermind spelregels en uitleg

Welkom in de wereld van Mastermind, waar logica en strategie samenkomen in een uitdagend spel, kraak de kleurencode! Mastermind is bedacht door de bekende spelontwerper Mordecai Meirowitz in 1970. Maar tot op de dag van vandaag een favoriet onder spelers van alle leeftijden.

Het doel van Mastermind is eenvoudig: de ene speler, de Codemaker, maakt een geheime code van gekleurde pionnen, terwijl de andere speler, de Codekraker, probeert de code te ontcijferen. Dit doet hij door middel van slimme zetten en strategische keuzes. Elke keuze in belangrijk, zo komt degene die de code moet kraken steeds dichter bij de oplossing. Maar lukt het om de code op tijd te kraken?

Mastermind kopen?

mastermind
  • Gratis verzending door bol.com vanaf 20 euro
  • Ophalen bij een bol.com afhaalpunt mogelijk
  • 30 dagen bedenktijd en gratis retourneren
  • Dag en nacht klantenservice

Uitleg van de zwarte en witte pionnen.

  • Zwarte pionnetjes worden gebruikt om aan te geven dat een gok van de Codekraker zowel de juiste kleur als de juiste positie heeft. Elke zwarte pion vertegenwoordigt dus één correct geraden kleur op de juiste positie in de code.
  • Witte pionnetjes worden gebruikt om aan te geven dat een gok van de Codekraker de juiste kleur heeft, maar op de verkeerde positie staat.
  • Het aantal zwarte en witte pionnetjes dat een Codekraker ontvangt na elke gok, helpt hen om de juiste code te ontcijferen.
  • Is de kleur niet aanwezig in de code dan worden er dus geen zwarte of witte pionnetjes geplaatst
  • Door logisch te redeneren en verschillende combinaties uit te proberen, kan de Codekraker de aanwijzingen van de pionnetjes gebruiken. Hiermee komt hij stap voor stap dichterbij.

Spelregels en spelverloop

Voorbereiding:

  • De Codemaker kiest een geheime code van vier gekleurde pionnen en plaatst deze verborgen voor de Codekraker.
  • Er zijn zes kleuren waaruit de pionnen kunnen worden gekozen, en elke kleur kan meerdere keren voorkomen in de code.

Codekraker zijn beurt:

  • De Codekraker maakt een gok door vier gekleurde pionnen te kiezen en ze op een rij te plaatsen. Deze zijn zichtbaar voor beide spelers.
  • De Codemaker geeft feedback door zwarte en witte pionnetjes te plaatsen op basis van hoe nauwkeurig de gok was.
  • Er worden geen zwarte of witte pionnetjes geplaatst als de kleur niet aanwezig is. 

Volgende Beurt:

  • De Codekraker gebruikt de feedback van de vorige gok om een nieuwe gok te maken, en het proces herhaalt zich.
  • Het spel gaat door totdat de Codekraker de juiste code raadt. Afhankelijk van het aantal rijen op het spel worden er maximaal 10-12 beurten gespeeld. 
  • Als de Codekraker erin slaagt de code correct te raden voordat hij de laatste rij gespeeld heeft, wint hij het spel.

Wist je dat? Mastermind.

Wist je dat Mastermind oorspronkelijk gebaseerd is op een ander spelletje dat “Bulls and Cows” werd genoemd? Deze naam Mastermind geeft het spel een mysterieuze en intellectuele uitstraling!

FAQ

Zijn er variaties te bedenken op mastermind?

Er zijn verschillende variaties en extra regels die kunnen worden toegepast om het spel uitdagender of interessanter te maken, zoals het gebruik van meerdere rijen, het beperken van herhalingen van kleuren, of het toevoegen van een tijdsbeperking.

Kunnen kleuren herhaald worden in de geheime code?

Ja, kleuren mogen worden herhaald in de geheime code. Dit betekent dat dezelfde kleur meer dan eens in de code kan voorkomen. Het kan dus voorkomen dat een code bestaat uit 4 rode pionnetjes. Soms is kleuren herhalen best een slimme zet en moeilijk om te raden.

Hoe lang duurt een potje Mastermind?

Over het algemeen kan een potje Mastermind tussen de 10 en 30 minuten duren. Dit is afhankelijk van de vaardigheden van de spelers en soms ook een beetje geluk.

Ben je op zoek naar nog meer leuke spellen? 

Gezelschapsspellen:

Keer op KeerKeer op Keer 2Qwixx | Yahtzee | Regenwormen | Rummikub | Wie is het? | Party & Co | Pim pam pet | Domino | Galgje | Bingo | Toren van Pisa | Jenga | Bingo | Mastermind