Menu Sluiten

Beverbende | Spelregels en de uitleg

Wat is beverbende en wat zijn de spelregels? Een super leuk spelletje waarbij goed opletten en geheugen heel belangrijk is. Je kan Beverbende spelen met kinderen vanaf een jaar of 5-6. Het spel is leuk voor het hele gezin. Het doel van het spel is om zo min mogelijk punten te verzamel in de je eigen kaarten.  1 Potje van 5 rondes duurt ongeveer 20 minuten. 

Beverbende is een kaartspel van 999 games. 999 games is een Nederlands bedrijf, ze maken bordspellen en kaartspelletjes. Een van de bekendste bordspellen van dit bedrijf is Kolonisten van Catan. Maar ook de kaartspellen van deze fabrikant winnen aan populariteit. 

Beverbende spel

Uitleg kaarten Beverbende

Beverbende wordt gelevert met een eenvoudig uitleg van de spelregels en een notitieboekje om de scores per ronde bij te houden. Maar dit kan ook prima op een gewoon papiertje.  Het spel bestaat uit 66 speelkaarten. 

Bij beverbende zijn er 2 verschillende soorten kaarten. De punten-kaarten en de kracht-kaarten. Punten-kaarten hebben geen speciale functie en zijn het aantal punten waard wat er op de kaart staat, deze loopt van 1 t/m 9. Kracht-kaarten zorgen voor de actie in het spel. Er zijn 3 soorten kracht-kaarten;

beverbende kracht kaarten
  1. De spiekkaart; Trek je deze kaart mag je 1 kaart spieken uit je eigen rijtje. 
  2. De ruilkaart; Als je deze kaart speelt mag je een kaart uit je eigen 4 kaarten ruilen met een van je medespelers. 
  3. Twee kaarten trekken; Speel je deze kaart dan mag je 2 kaarten trekken. Als de eerste kaart goed is, mag je daar mee doen wat je wilt, maar als je hem niet speelt, moet je een tweede kaart pakken en dat is dan je kaart. De tweede kaart moet je houden of spelen. 

Bij krachtkaarten mag je vooraf kiezen of je hem wel of niet speelt, speel je hem niet leg je hem op de aflegstapel. Bepaal vooraf wie de score gaat bijhouden, er is 1 persoon die schrijft. 

De spelregels bij Beverbende

  • Je speelt een vooraf aantal afgesproken rondes, dit varieert tussen de 2 en 6 rondes. 
  • De speler met de minste punten na de afgesproken rondes wint het potje.
  • Na het goed schudden van de deck krijgt iedere speler 4 kaarten. Deze kaarten worden dicht, naast elkaar, voor de speler neergelegd. De kaarten blijven het gehele spel dicht voor de speler op tafel liggen. 
  • De rest van de kaarten wordt als een stapel in het midden van het spel gelegd, dit is de trekstapel. Is de trekstapel leeg dan kan je de aflegstapel schudden en dan is dat de nieuwe trekstapel. 
  • Pak 1 kaart en leg deze open neer, dit is de eerste kaart van de aflegstapel. Is de eerste kaart een kracht-kaart dan moet hij weer terug in de trekstapel.
  • Iedereen mag nu zijn of haar 2 buitenste speelkaarten bekijken. Nu is het spel echt begonnen. Dit heet spieken en mag je dus maar 1 keer doen! Onthoud dus goed welke 2 kaarten er lagen.
  • De jongste speler mag nu beginnen en we spelen daarna met de klok mee. 
  • Als je aan de beurt bent dan heb je de keuze uit 4 handelingen;
  1. Je pakt een kaart van de trekstapel en kiest ervoor om hem te ruilen met de een van de vier dichte kaarten. De kaart waarmee je geruild hebt komt nu open te liggen op de aflegstapel.
  2. Je voert de actie uit van de kracht-kaart.
  3. Je legt de kaart direct op de aflegstapel en voert verder geen actie uit. 
  4. Je pakt de bovenste kaart die is neergelegd door een medespeler op de aflegstapel en ruilt deze met een eigen kaart. Een niet gespeelde kracht-kaart, mag ook gespeeld worden.

(let op: alle acties zijn erop gericht om zo min mogelijk punten te verzamelen. Een 3 pakken en deze omruilen voor een 9 is een prima kans)

  • Heb je het idee dat je weinig punten hebt en er dus goed voor staat dan kan je kloppen. Vanaf dat moment mag iedere speler nog 1 keer spelen, behalve degene die klopt.
  • Heb je aan het einde van het spel nog kracht-kaarten in je gesloten kaarten dan worden deze geruild met de bovenste kaart van de trekstapel. Is dit weer een krachtkaart ga je door met ruilen totdat je een punten-kaart trekt. 
  • Je wint de ronde als je de minste punten hebt in je vier kaarten. Er worden bij Beverbende tussen de 2 en 6 rondes gespeeld, maar spreek dit duidelijk van te voren af!

Tactiek en strategie bij Beverbende?

Geluk is een hele belangrijke factor bij Beverbende, maar toch kan je dat behoorlijk beïnvloeden met je tactiek en strategie tijdens het spelletje. Het moment van kloppen is belangrijk, heeft iemand geklopt en komt er nog een ruilkaart, dan is de kans groot dat er geruild zal worden met de klopper. Kloppen is dus zeker niet altijd verstandig maar je kan natuurlijk ook bluffen. Op welke manier kan je het beste de 2 buitenste kaarten onthouden, want als je dit vergeet is dat echt zonde? 

Video uitleg Beverbende

999 games heeft een mooie video gemaakt met de speluitleg!

Ben je op zoek naar andere leuke spellen? 

Bordspellen

Dammen | Schaken | 30 seconds | Stratego | Cluedo Kermis

Kaartspellen

Beverbende | Pesten | Uno | Hartenjagen | Weerwolven | Toepen | Ezelen | Eenentwintigen | Blackjack | Jokeren | Skyjo | Exploding kittens | Labyrinthe | Solitaire | Pokeren Texas Hold’em | That’s not a hat | Liegen | Eenendertigen | Skipbo | Ligretto | Vlotte geesten | kwartetten | Koehandel Festival | Koehandel | Skull king

Gezelschapsspellen:

Rummikub | Qwixx | Keer op Keer | Keer op Keer 2 | Yahtzee

Sport en spel:

Sjoelen | Darten | Kubb

Beverbende kopen?

Beverbende

In Beverbende gaan tactiek en geheugen hand in hand. Je hebt 4 kaarten met strafpunten gedekt voor je liggen, maar je mag er maar twee bekijken. Als je aan de beurt bent, trek je een kaart en doe je daar een actie mee. Zo kun je de kaart tegen één van je gedekte kaarten ruilen of zelfs invloed uitoefenen op de kaarten van de andere spelers. Als jij de minste strafpunten hebt, win je de ronde.