Menu Sluiten

F2L 3×3 Kubus oplossen

De 2e stap van de Fridrich methode en dus het sneller oplossen van je 3×3 kubus is F2L; dit staat voor First Two Layers (eerste twee lagen). F2L is heel belangrijk, omdat met deze stap de meeste tijdswinst te behalen is. Helaas is het ook direct een extreem moeilijke stap om hem echt goed te beheersen, niet omdat de algoritmes zo moeilijk zijn, maar wel omdat je tijdens het oplossen al moet kijken waar het volgende stukje zit dat je nodig hebt voor de oplossing.

Er zijn in het totaal 41 verschillende F2L situaties. Vaak kan een situatie op verschillende manieren worden opgelost. Het oplossen van F2L die je min of meer intuïtief. Deze uitleg gaat over de basis van F2L. Het oplossen bestaat uit 2 onderdelen. Het eerste deel is het op de juiste manier samenvoegen van een hoek en een rand stukje naar een zogenaamd blok. Het tweede deel gaat over het invoegen van dit blok in de juiste positie, het slot.

Voorbereiding (Naar de bovenste laag van de kubus brengen)

F2L is uiteindelijk terug te brengen naar 3 situaties. Om te starten met een van deze drie situaties moet je wel eerst zowel het juiste randblokje en bijhorende hoekblokje naar de bovenste laag van je kubus brengen. Door vervolgens te oefenen met deze 3 situaties is het mogelijk om met F2L je oplostijden te verbeteren;

Voorbereiding (Splitsen)

Soms zitten de hoek en randblokjes op de verkeerde manier aan elkaar vast in de bovenlaag. Stap 1 is dan het splitsen van de blokjes, zodat je kan starten met samenvoegen op de juiste manier. Bij het splitsen moet je opletten dat je de eerder opgeloste situaties niet weer ongedaan maakt. 

Situatie 1

Het hoekblokje zit in de bovenste laag van de kubus met een wit stickertje aan de bovenkant. De methode om deze situatie op te lossen is als volgt;  Je brengt het randblokje dat je wil samenvoegen naar het vlak met de eigen kleur, in het geval van onderstaande afbeelding is dat U2 (rood). Vervolgens draai je het randblokje weg van de positie waar je hem wilt hebben, dit kan beide kanten op, maar is in dit geval FI. Vervolgens voeg je ze samen UI. Je kan nu de onderkant weer herstellen door F uit te voeren en zoals je ziet zitten ze nu op de juiste manier in de bovenlaag. Dus het volgende algoritme: U2 – FI – UI – F. Nu kan je het samengevoegde blok invoegen zoals hierboven beschreven staat. In het begin 

F2L situatie 1

Situatie 2

Zowel het hoekblokje als het randblokje van je kubus zitten in de bovenste laag en zijn gelijk van kleur. De manier om deze samen te voegen is om het hoekblokje met de niet witte kant naar de onderzijde van de kubus te brengen. Dat zou in het geval op de afbeelding een F kunnen zijn, maar dan gaan de eerder samengevoegde blokken in de war. De oplossing hiervoor is dus eerst een UI en vervolgens een R. Je kan het randblokje dan terugbrengen boven het hoekblokje en samenvoegen. UI – R – U – RI Met een U zet je het samengevoegde blok vervolgens weer boven het juiste zogenaamde slot. (De positie waar je het blok moet invoegen)  Je kan verder gaan met het invoegen.

F2L situatie 2

Situatie 3

Zowel het hoekblokje als het randblokje zitten in de bovenste laag en zijn verschillend van kleur. Deze situatie kan voorkomen in 2 verschillende varianten. De eerste situatie is onderstaande situatie 3.1 waarbij je met een simpele FI rotatie de blokjes op de juiste manier samenvoegt. Je kan het blok ook eenvoudig invoegen door UI – F. Bij situatie 3.2 zal je het randblokje eerst moeten verplaatsen. Om het randblokje te verplaatsen zonder dat er andere delen kapot gaan, zal je ook het hoekblokje eerst naar een andere positie moeten brengen, bijvoorbeeld UI – R. Vervolgens verplaats je het randblokje 1 draai U. Nu breng je het randblokje weer omhoog en kan je ze samenvoegen zoals in situatie 3.1

F2L situatie 3

Invoegen

Nadat je middels één van bovenstaande situaties de blokjes op de juiste manier hebt samengevoegd kan je het blok invoegen. Hiervoor kan je het volgende algoritme uitvoeren. U – R – UI – RI

F2L invoegen

Als je deze technieken goed beheerst kan je verder met de meer geavanceerdere uitleg van F2L. Deze zal later nog aan de website worden toegevoegd. Klik hier om door te gaan naar de volgende stap.