De derde en laatste stap van het oplossen van je 2×2 kubus kan je doen middels PLL. PLL staat voor “Permutate Last Layer” of verwisselen van de laatste laatste laag. Voordat je bij deze PLL stap bent, heb je de onderste laag van je Pocket kubus al opgelost en vervolgens het laatste gele vlak samengevoegd zonder de gehele laag op te lossen. In deze uitleg kiezen we ervoor om wit als eerste laag op te lossen en dus geel te bewaren als laatste laag, maar hoe sneller je je 2x2x2 kubus wil oplossen hoe belangrijker het wordt om hem ook vanuit andere kleuren te kunnen oplossen.
Bij de beginnersmethode lossen we deze stap op met 1 algoritme, die in 1 van de 2 gevallen dubbel moet worden uitgevoerd. Bij de beginnersmethode is de keuze om zo min mogelijk algoritmes willen gebruiken, maar om je 2×2 pocket cube sneller op te lossen zal je meer algoritmes uit je hoofd moeten leren. Met PLL komt er in dit geval 1 algoritme bij.
Deze stap begin met te bekijken welke situatie er is ontstaan. Er kunnen 2 situaties ontstaan. Bij de eerste situatie zijn er 2 opgeloste hoeken die aan elkaar grenzen. In het andere geval zitten de 2 juiste hoeken schuin tegenover elkaar. De eerste situatie zal je herkennen uit de beginnersmethode en dit algoritme is waarschijnlijk dus ook al bekend. De tweede situatie is nieuw! Voordat onderstaande stappen uitvoert, moet je de opgeloste hoeken op de juiste manier positioneren, dit kan je doen middels 1 of meerdere U rotaties.
Nadat je bovenstaande algoritmes hebt uitgevoerd is je kubus opgelost! Onwijs veel succes met deze nieuwe stap in het oplossen van je 2x2x2 kubus. Veel oefenen en je kan door naar de Ortega methode die nog sneller is dan het gebruik van OLL en PLL. Mocht je de normale 3×3 kubus nog niet kunnen oplossen, heb je daar nu een mooie basis voor gelegd.